در حال بارگذاری ...
مدرسه کودک شاد

مدرسه کودک شاد

logo

مدرسه کودک شاد

ورود
نوشته شده در 19 اردیبهشت 1399، ساعت 12:02

رابطه ذهن‌آگاهی و حمایت اجتماعی ادراک شده با سلامت روان مادران کودکان کم‌توان ذهنی

چکیده: 

مقدمه: حدود ده درصد ازجمعیت جهان دچار معلولیت هستند که قریب یک سوم آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند. ذهن‌آگاهی و حمایت اجتماعی ادراک شده می تواند نقش موثری در بهبود و سلامت روان مادران کودکان کم‌توان ذهنی داشته باشد. این مطالعه با هدف شناخت میزان رابطه ذهن‌آگاهی و حمایت اجتماعی ادراک شده با سلامت روان مادران  انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه‌ی‌ آماری این پژوهش را کلیه‌ مادران کودکان کم توان ذهنی که به مراکز نگهداری این کودکان در شهر کاشان مراجعه می‌کردند تشکیل داده است. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای هشتاد نفر برآورد گردید که با بهره گیری از آزمون‌های حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) فرم کوتاه پرسشنامه ذهن‌ آگاهی فرایبرگ(FMI) و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ مورد آزمون قرارگرفتند.
نتایج: نتایج نشان داد، بین ذهن‌آگاهی و حمایت اجتماعی با سلامت روان مادران کودکان معلول ذهنی رابطه معنا داری وجود دارد.
بحث و نتیجه‌گیری: با عنایت به نتایج پژوهش، ذهن‌آگاهی و حمایت اجتماعی ادراک شده سلامت روان را پیش‌بینی می‌کند از این رو می‌توان با تقویت حمایت اجتماعی ادراک شده و آموزش ذهن‌آگاهی موجب ارتقاء سلامت روان مادران کودکان معلول ذهنی شد و از بروز اختلالات روانی در آن‌ها جلوگیری کرد.

 

نویسندگان:فریبرز صدیق ارفعی، فاطمه حسامپور

برای مطالعه کامل مقاله کلیک نمایید

 

رابطه ذهن‌آگاهی و حمایت اجتماعی ادراک شده با سلامت روان مادران کودکان کم‌توان ذهنی

ویراستار مدرسه
عمومی
19 اردیبهشت 1399، ساعت 12:02۲۰ دقیقه مطالعه

چکیده: 

مقدمه: حدود ده درصد ازجمعیت جهان دچار معلولیت هستند که قریب یک سوم آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند. ذهن‌آگاهی و حمایت اجتماعی ادراک شده می تواند نقش موثری در بهبود و سلامت روان مادران کودکان کم‌توان ذهنی داشته باشد. این مطالعه با هدف شناخت میزان رابطه ذهن‌آگاهی و حمایت اجتماعی ادراک شده با سلامت روان مادران  انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه‌ی‌ آماری این پژوهش را کلیه‌ مادران کودکان کم توان ذهنی که به مراکز نگهداری این کودکان در شهر کاشان مراجعه می‌کردند تشکیل داده است. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای هشتاد نفر برآورد گردید که با بهره گیری از آزمون‌های حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) فرم کوتاه پرسشنامه ذهن‌ آگاهی فرایبرگ(FMI) و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ مورد آزمون قرارگرفتند.
نتایج: نتایج نشان داد، بین ذهن‌آگاهی و حمایت اجتماعی با سلامت روان مادران کودکان معلول ذهنی رابطه معنا داری وجود دارد.
بحث و نتیجه‌گیری: با عنایت به نتایج پژوهش، ذهن‌آگاهی و حمایت اجتماعی ادراک شده سلامت روان را پیش‌بینی می‌کند از این رو می‌توان با تقویت حمایت اجتماعی ادراک شده و آموزش ذهن‌آگاهی موجب ارتقاء سلامت روان مادران کودکان معلول ذهنی شد و از بروز اختلالات روانی در آن‌ها جلوگیری کرد.

 

نویسندگان:فریبرز صدیق ارفعی، فاطمه حسامپور

برای مطالعه کامل مقاله کلیک نمایید