مقدمه: براي رسيدن به سطح مطلوب سلامت روان در جامعه به داده ها و اطلاعات آماري مناسب از وضعيت موجود نياز مي باشد که اين پژوهش نيز به همين منظور و با هدف بررسي ميزان شيوع اختلالات هيجاني-رفتاري در دانش آموزان دبستاني شهر مشهد انجام گرديده است.
روش کار: در اين پژوهش توصيفي- مقطعي 500 دانش آموز دختر و پسر از پايه هاي اول تا پنجم دبستان هاي دولتي شهر مشهد در سال تحصيلي 90-1389 به روش ترکيبي (طبقه اي- چندمرحله اي) انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش، سياهه رفتاري کودک آخنباخ (فرم گزارش معلم) بوده است. براي تحليل داده ها از آمار توصيفي و تحليل واريانس تک عاملي ANOVA استفاده شده است.
يافته ها: به ميزان 15 درصد از کل دانش آموزان مقطع دبستان دچار مشکلات باليني و 5 درصد در محدوده مرزي مي باشند که بيشترين ميزان شيوع مشکلات رفتاري مربوط به پايه پنجم و کمترين ميزان شيوع مربوط به پايه سوم دبستان مي باشد.
نتيجه گيري: اين يافته ها توجه بيشتر به فضاي رواني مدارس و ايجاد محيطي سالم و ايمن را توسط اولياي مدرسه مي طلبد و همچنين مي تواند هشداري براي مسوولين آموزش و پرورش، معلمان و والدين باشد تا توجه بيشتري به وضعيت سلامت روان و رشد هيجاني و اجتماعي کودکان نمايند.

نویسندگان:رجايي علي, امين يزدي سيدامير, كارشكي حسين, كريميان ناري سيدجواد

برای مطالعه کامل مقاله کلیک نمایید